Mówi się, że budowanie marki osobistej jest jak budowanie domu. Potrzeba  solidnych fundamentów. Dla mnie takim fundamentem jest content, który wypuszczamy do Internetu a jedną z lepszych jego form wyrazu jest wideo.

Co jest ważne w budowaniu marki osobistej?

Przede wszystkim samoświadomość. Świadomość wartości i obietnicy.

Zastanówcie się jakie wartości reprezentuje Wasza marka. Mogą być tożsame z tymi, które wyznajecie i którymi kierujecie się w życiu. Co chcecie przekazać? Marka osobista może się zmieniać, ewoluować, obierać inny kierunek… inaczej mówiąc może zmieniać logo, kolory marki, szablony grafik, grupy docelowe klientów, tworzyć inne gamy produktów czy usług. Ale wartości marki pozostają. I to sprawia, że nawet jeżeli się zmienia pozostaje spójna.

Po drugie jaka jest obietnica Waszej marki? Pozwala to jeszcze dokładniej określić czym jest Wasza marka osobista. Co i komu obiecujecie? W ten sposób określacie swoją aktywność biznesową, ale również grupę docelową. Jej potrzeby i oczekiwania. Oczywiście kolejną kwestią jest: jak zamierzacie dotrzymać tej obietnicy, ale to już jest inna strategia.

Kiedy już zarysujecie obraz marki przychodzi czas na zastanowienie się nad contentem. Czas na wchodzenie w szczegóły. Zastanawianie się co, jak i do kogo powiedzieć. Jakiej technologii użyć i którędy przebiegnie nasza droga. Czas na dokładniejsze budowanie marki osobistej.

O co dokładnie chodzi?

O całą otoczkę marki. Budowanie marki osobistej może odbywać się nieświadomie, ale może też być całkowicie przemyślane, spójne i wartościowe. Do tego chciałabym Was przekonać.

Nie da się już praktycznie prowadzić biznesu bez bycia online. Są oczywiście nadal tacy, którzy się przed tym wzbraniają i powodów może być wiele. Jedną z obaw jest fakt, że wszystko, co „wypuszczamy” do Internetu po pierwsze tam zostaje, a po drugie wpływa (z czego często nie zdajemy sobie sprawy!) na naszą markę osobistą. Dlatego niezwykle ważne jest, by od samego początku robić to świadomie i przykładać się do tego, by później mogło to zaprocentować i ugruntować naszą pozycję w biznesie.

Wszystko sprowadza się do komunikacji..

…a komunikować można się na wiele sposobów. Coraz bardziej popularnym, a przy tym technicznie niezwykle prostym sposobem jest…wideo. Jest to też jeden z tych elementów o które szczególnie warto zadbać. Wymaga wiele prób, cierpliwości i ciągłej nauki, ale WARTO! Wideo to jedna z form przekazu treści, które tworzysz. Ważne, by ta komunikacja była spójna. Często w tych zapisach wideo, o ile nie są one celowe, obrobione i docięte, nie zwracamy uwagi na ich formę. A to błąd! Przez to nie zawsze wszystko wychodzi tak jak powinno i nie zawsze wyglądamy wtedy tak, jak byśmy tego chcieli i nie jesteśmy zadowoleni z tego co i jak mówimy. Na końcu zdajemy sobie sprawę, że między naszymi komunikatami jest rozdźwięk i pojawia się chaos.

Pamiętajcie – nie wszystko musi być dopieszczone na maksa jeśli chodzi o wideo. Liczy się też naturalność i to, w jaki sposób chcesz się pokazać światu.

Jeśli Wasza komunikacja jest spójna, używacie wideo świadomie i jest ono dopasowane do marki, to wszystko w porządku! Pamiętajcie, że budowanie marki osobistej odbywa się czy tego chcecie, czy nie. Czym? Wszystkim, co pojawia się o Was w sieci. Dobrze, by było to świadome. Często wydaje się nam, że taki spontaniczny live nie buduje marki, a jak najbardziej buduje! Wszystko, co wrzucacie do sieci – post blogowy, live, stories, zdjęcie na IG buduje Waszą markę. Niby oczywiste, ale spróbujcie przeanalizować swoje działa wideo w sieci i zobaczycie czy to jest ten kierunek w którym chcecie zmierzać i czy przekaz, który prezentujecie jest jasny. Odbiorcy otrzymują konkretny komunikat i wyrabiają sobie zdanie na podstawie danej marki właśnie stykając się z nią. Dzięki wideo ta siła dotarcia jest jeszcze większa i warto zadbać o to, by ten przekaz był czytelny i dobrany do potrzeb Waszego odbiorcy.

Nie bójcie się powielać treści w różnych formatach

To że masz post na blogu na określony temat nie znaczy wcale, że nie warto zrobić o tym live czy webinar i…odwrotnie! Jeśli jeszcze się zastanawiacie, to od razu odpowiem – WARTO! Czasem jeden format nie wyczerpuje tematu lub nasi odbiorcy lubią jakąś formę wyrazu i chcą jej więcej. Czasem temat jest tak obszerny, że zwykły post na blogu czy szybki live nie wystarczą. Możecie w ten sposób sprawdzać czy dany temat jest ważny dla Waszych odbiorców. Tak właśnie powstał artykuł, który właśnie czytasz. Robiłam live na temat wykorzystania wideo w budowaniu marki osobistej. Okazało się, że temat jest na tyle interesujący dla wielu osób, że trzeba go rozwinąć. I tak się stało!

Niemniej dobrze mieć jedną swoją formę w której czujemy się najlepiej i tę formę pielęgnować najbardziej – to coś, co nas charakteryzuje i stanowi wyróżnik marki. Nie rezygnujcie jednak z innych formatów – to też droga dotarcia do odbiorców – nieco innych niż w pozostałych formatach i również wpływa na budowanie marki osobistej. Jeśli nie czujecie się komfortowo w dłuższych formach, to zacznijcie od Instagrama – to bardziej ulotny format, a świetnie pozwala na wyćwiczenie umiejętności prezentacji przed kamerą. Tak samo jak Snapchat.
Próbujcie, sprawdzajcie i wybierajcie formę przekazu wideo, która jest najbardziej atrakcyjna. Na niej będzie się też w dużej mierze opierało budowanie marki osobistej. Dodatkowo wybierzcie sobie formę alternatywną, w której również będziecie czuli się dobrze. Ta forma może mieć nieco inny charakter i może pomóc Wam realizować inne cele strategiczne.

Wasza marka to połączenie tego, co Wy możecie dać i zaoferować, z tym, czego potrzebują Wasi klienci, ale też w jakiej formie preferują przyswoić treści.

Jeśli nie udało się Wam obejrzeć live o którym wspominam, to jest nadal taka możliwość tu. Bardzo Was zapraszam. Rozgadałam się, ale była to ogromna przyjemność podzielić się z Wami moimi doświadczeniami! Mam nadzieję, że w takim albo większym składzie zobaczymy się na kolejnym live za tydzień.

Jestem ciekawa jakie macie doświadczenia w kreowaniu swojego wizerunku poprzez wideo. Skupiacie na tym czy może nie widzieliście w tym takiego potencjału? Jakie są Wasze ulubione platformy? Jak je wykorzystujecie?

Oczywiście jeśli macie jakiekolwiek pytania, to bardzo zachęcam Was do komentowania. Do usłyszenia!

 

Jeżeli nie wiecie od czego zacząć. To mam dla Was ofertę mini szkolenia na dobry początek!

JAK PRZYGOTOWAĆ ŚWIETNE WYSTĄPIENIE PRZED KAMERĄ. NAWET JEŻELI NIE MASZ DOŚWIADCZENIA, PROFESJONALNEGO SPRZĘTU I ZŻERA CIĘ STRES.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.