Jakiś czas temu podczas live poruszyłam temat Insta stories i to był strzał w 10! Zaczęłam od tego jak robić insta strories krok po kroku. Otrzymałam mnóstwo wiadomości na ten temat. Były to pytania techniczne, ale też pytania o możliwości jakie Instagram daje biznesom. Postanowiłam, że na blogu również pojawi się taki poradnik, w którym przybliżę Wam to niesamowite medium, pokażę jak tworzyć wartościowe Insta stories i mam nadzieję przekonacie się do niego jeszcze bardziej! Zaczynamy.

Jak Instagram to…

W ostatnich kilku miesiącach odpowiedź będzie oczywista: jak Instagram to…stories! Czym jednak jest to magiczne pojęcie i jak możesz je wykorzystać w swoim biznesie?
Instagram to potężne narzędzie – zupełnie inne i wyjątkowe w odróżnieniu od takich mediów jak: Facebook, YouTube czy LinkedIn. I tak jak wymienione mogą oczywiście pomóc w rozwoju biznesu, tak Instagram jest w tej kwestii wyjątkowy.

Dlaczego?

Stories zmienia się bardzo dynamicznie. Instagram bardzo inwestuje w ten format dodając przeróżne filtry czy funkcje, które coraz bardziej urozmaicają pojawiający się tam content. Jeśli ktoś z Was nie ma jeszcze tego narzędzia a chciałby nagrywać, to nie ma lepszej formy niż ta.
Instagram pozwala na większy luz, swobodę w tworzeniu treści, czego dowodem są tysiące pojawiających się tam co godzinę stories. To niezwykle lekkie medium – zarówno jeśli chodzi o formę, jak i treści. Jeśli zastanawiasz się nad nagrywaniem i chcesz poćwiczyć, to naprawdę bardzo polecam Instagram. Warto jednak publikować swój content codziennie – pozwala to nabyć pewien nawyk i bardzo oswaja z kamerą. Ludzie szukają tam lekkiego i szybkiego contentu i dokładnie taki sprawdzi się tam najlepiej. Nie dodawajcie skomplikowanych filmów zawierających dużo szczegółów – prosto, konkretnie i najlepiej w lekkiej formie.

Wartościowe Insta Stories krok po kroku

1. Przejrzyjcie pojawiający się na Instagramie content – nie tylko osób, które publikują treści zbliżone do Was, ale i zupełnie spoza tego obszaru. Pozwoli się to Wam zainspirować i pokaże jaki content i w jakiej formie zobaczycie tam najczęściej – chodzi o tematykę, ale i o techniczną stronę: czy są to krótkie stories czy może zmontowane video, a może zupełnie coś innego.

2. Przygotujcie sobie planner treści – jeśli macie obawę, że zabraknie Wam pomysłów na tematy czy nie widzicie sensu w codziennym publikowaniu przygotujcie listę. To bardzo proste narzędzie, które pozwoli Wam uporządkować to, co chcecie powiedzieć i zainspiruje Was do wymyślania nowych tematów. Jakiś czas temu udostępniałam taki planner, niedługo udoskonalę to narzędzie i pod koniec wakacji osobom zapisanym na moją listę mailingową prześlę nową wersję plannera.

3. Zastanówcie się które z tych treści są bardziej biznesowe – jeśli chodzi o profile biznesowe lub ważne z tego punktu widzenia, to niezwykle polecam pokazywanie siebie, tego, co dla Was ważne, co oferujecie i…nawiązywanie relacji z innymi; udzielanie się. Pokazujcie co Was inspiruje, dlaczego kochacie robić to, co robicie, skąd czerpiecie wiedzę (na przykład jeśli nadal się szkolicie lub bierzecie udział w różnych eventach). Mówcie o tym wszystkim. Nawet, jeśli będzie to 2-3 stories dziennie na początku – to fantastycznie. Chodzi o zbudowanie nawyku i otwarcie Was na to medium, żeby później łatwiej pływało się w tym oceanie treści. Warto mieć na to pomysł. To ma być połączone z tym, czym się zajmujecie; dlatego tak ważne jest budowanie Stories wokół bliskiego Wam tematu. Pozwoli to na związanie w głowach odbiorców Was jako specjalisty w danym obszarze.

4. Dodajcie stories
Pamiętajcie, że sporo osób w ogóle nie przegląda feedu czyli tej części ze zdjęciami. Nie mają czasu scrollować lub nie po to korzystają z aplikacji. Coraz więcej osób jednak zatrzymuje się w górnej części, a mianowicie przy Stories, dlatego wartościowe stories jest tak ważne. Możecie tam publikować nie tylko treści o których wspomniałam wyżej w różnych formach:
– udostępniać posty z Waszej tablicy
Jest to bardzo proste – pod każdym zdjęciem obok chmurki znajduje się latawiec. Po kliknięciu go pojawia się możliwość „dodaj post do swojej relacji” i…gotowe
– dodać video, zdjęcia lub tworzyć transmisje na żywo
Można to zrobić klikając ikonkę aparatu w lewym górnym rogu lub przesuwając palcem w lewo. Pojawi Wam się obraz z przedniej kamery a nad białym kółkiem trzy napisy: na żywo (filtry również bedą dostępne), aparat (zdjęcie (kliknięcie białej kropki), video (przytrzymanie jej)) oraz utwórz (plansza na której można napisać tekst).
Jeśli chcemy skorzystać z filtrów, to są one obecne po lewej i prawej stronie białej kropki – wystarczy przejechać palcem na dowolny i zobaczyć podgląd. Korzystna przy tym jest funkcja „bez użycia rąk” (maksymalne przewinięcie w lewo od białej kropki). Pozwoli Wam to na  nagranie szeregu stories bez konieczności ciągłego trzymania palca na białej kropce. Pamiętajcie jednak, że po nagraniu 4 stories, mimo że Instagram pokazuje dalsze nagrywanie, ten content Wam się nie zapisze. Oprócz tej funkcji są pozostałe, klasyczne: przewinięcie do tyłu, wyostrzenie, super-zoom oraz boomerang.
– tworzyć powyższe i je edytować
Po zrobieniu zdjęcia, nagraniu stories macie możliwość edytowania każdego zdjęcia i każdego 15 sekundowego video. Możecie to zrobić na kilka sposobów: przesuwając palcem od prawej do lewej (filtry domyślne), kliknięcie w górnym obszarze na ikonkę Aa (dodanie napisów – można zmieniać ich kolor, tło, przesuwać), pisaka (narysowanie kształtu, pisanie ręczne, kolorowanie – obszar można zwiększyć dzięki suwakowi po lewej stronie), sticky notes (dodanie naklejki), uśmiechnięta emotka (dodatkowe filtry) czy strzałka w dół (pobranie nieobrobionego lub obrobionego już zdjęcia). Ciekawostka: spróbujcie zrobić zdjęcie, kliknąć na kredkę, wybrać z dołu kolor i przytrzymać palcem na zdjęciu. Co się stało? Pojawiła się plansza w jednym kolorze, która przykryła Wasze zdjęcie. Jak je odkryć? Klikacie gumkę (obok napisu „Gotowe” i jeździcie po ekranie). Zdjęcie zacznie się odkrywać. W ten sposób możecie również tworzyć wartościowe insta stories.
Pamiętajcie, że jeśli zależy Wam, żeby Wasze stories było publikowane z dźwiękiem dodać na przykład naklejkę „sound on”, żeby Wasi odbiorcy wiedzieli, że to ważne.
oznaczać innych w relacjach i nie tylko
Można to zrobić klikając „Aa „i dodać @ (pojawią nam się osoby do wyboru). Taka sama sytuacja ma miejsce, jeśli chodzi o lokalizację czy #hasztag. Hasztagi można jednak ukryć zmieniając kolor napisu na kolor tła na którym się znajdują przeciągając kropkę z kolorem na dole do góry ekranu.
Pod sticky notes znajdują się również takie opcje jak: ankieta, pytania, odliczanie czy quiz. Testujcie, sprawdzajcie, co Wam się najbardziej podoba.
– dodawać większą liczbę zdjęć do stories za jednym razem
Klikając aparat w lewym górnym rogu lub przewijając palcem w lewo zostaniecie przeniesieni do ekranu, gdzie możecie dodać nowe stories. Po lewej stronie, na dole, obok napisu „na żywo” znajduje się miniaturka zdjęcia. Klikając ją zobaczycie Wasz content z ostatnich 24 godzin.  Po prawej na górze pojawi się opcja do kliknięcia. W ten sposób możecie zaznaczyć kilka/kilkanaście zdjęć, kliknąć dalej, każde edytować i…dodać do swojego stories lub pobrać.

Opis opisem, ale jeżeli macie ochotę zobaczyć krok po kroku jak to zrobić, to na nagranym live możecie wszystko zobaczyć: LIVE „Jak robić instastories”

W taki sposób właśnie możecie przygotowywać wartościowe insta stories. Jak widzicie temat, to jedno, a przygotowanie go w odpowiedniej i atrakcyjnej formie, to drugie. Bardzo Was zachęcam do eksperymentowania, bawienia się, oglądania innych i wzajemnej rozmowy. Nic tak nie rozwija jak praktyka! Jeśli więc jeszcze nie mieliście Instagrama, to czas najwyższy go założyć i rozpocząć swoją przygodę z nagrywaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.