Znasz już zasady tworzenia udanego scenariusza lekcji i strukturę jaką mieć powinien. Jeżeli nie, zajrzyj koniecznie do tych postów.

Teraz przyszedł czas, aby zastanowić się co ma się dziać na zajęciach. Nie chodzi o to aby scenariusz lekcji przeładować ćwiczeniami. Wręcz przeciwnie, planując lekcję myśl o lekkości i przyjemności. O tym by nie zagonić gdzieś siebie i swoich uczniów, a wyjść z zajęć z poczuciem satysfakcji.

zdjęcie obrazów

Możesz zacząć od celu, bądź tematu i szukać ćwiczeń, którymi je zrealizujesz. Innym sposobem jest rozpoczęcie od techniki, która Ci pasuje. Wybierasz jedną, którą zrealizujesz w części właściwej i zastanawiasz się jaki temat przy jej użyciu możesz opracować.

Tym razem zaproponuję Ci myślenie w ten drugi sposób. Wybrałam jedną z technik dramy: praca z obrazem. Jest to technika bardzo uniwersalna i można się nią posłużyć opracowując wiele tematów na różnych przedmiotach.

SCENARIUSZ LEKCJI

 

LEKCJA HISTORII
CZAS: 45 min.
TECHNIKA: PRACA Z OBRAZEM

 

Część pierwsza. Rozpoczęcie. (10minut)

 

1. Przywitanie.

Przekazanie informacji dotyczących tematu i celu jaki zamierzacie osiągnąć. W tym przykładzie może chodzić Ci np. o to, by uczniowie czegoś doświadczyli, wczuli się w stan napięcia i rozdarcia jakie towarzyszyło wydarzeniom historycznym. Możesz tą lekcją wprowadzić ich w temat rozbiorów Polski, zainteresować. Jeżeli czegoś doświadczą, chętniej będą się o tym dowiadywać.

 

2. Ćwiczenie: znajdź swoje miejsce.

Potrzebne będzie miejsce do działania. Odsuńcie ławki i krzesła pod ściany i okna tak by zostało jak najwięcej przestrzeni na środku sali.

Polecenie do uczniów:

Każdy z Was ma za zadanie znaleźć sobie miejsce (na podłodze,) w którym stanie. To miejsce będzie Wasze i będziecie musieli do niego wracać, tak więc zapamiętajcie jak najwięcej szczegółów co się wokół Was znajduje, obok czego, bądź kogo stoicie.

To jest ćwiczenie od którego zaczynasz, ale do którego będziesz wracać, po to by utrzymać dyscyplinę i koncentracje uczestników. W planie wracasz do niego jedynie w części pierwszej, ale jeżeli w części właściwej nagle pojawi się chaos i dezorganizacja zajęć zawsze możesz powiedzieć: „Teraz znajdźcie swoje miejsce, to które wybraliście na początku i stańcie w nim.” Zobaczysz, że to zadziała. Wybije uczniów z toku pracy, ale wybije też z chaosu, który się pojawił. Możesz coś powiedzieć, uspokoić grupę i wrócić do pracy.

 

3. Ćwiczenie: znajdź wzrokiem.

Uczniowie stojąc na swoich miejscach, nie ruszając się z nich mają za zadanie jedynie znaleźć coś wzrokiem np.

Polecenie dla uczniów:

znajdź wzrokiem 3 przedmioty niebieskie, 3 przedmioty twarde, 3 przedmioty okrągłe

 

4. Ćwiczenie: wykonaj to i wróć na miejsce.

Uczniowie stojąc na swoich miejscach, wykonują dane polecenie nauczyciela, po czym wracają. Polecenia które proponuję są przykładowe, wybierz je lub zaproponuj swoje w zależności od warunków.

Polecenie dla uczniów:

znajdź wzrokiem 3 przedmioty proste, podejdź dotknij tych przedmiotów i wróć, dotknij 4 ścian i wróć na miejsce, stań na czymś ponad ziemią, po czym wróć na miejsce, stań na środku Sali, po czym wróć na miejsce, przywitaj się z każdym ściskając mu rękę mówiąc „dzień dobry”, po czym wróć na miejsce, …

 

Cześć druga. Właściwa. (25 min)

 

PRACA Z OBRAZEM

Twoim zadaniem jest wybranie obrazu, z którym uczniowie będą pracować. Na jedne zajęcia potrzebujesz tylko jeden obraz. Możesz wybrać dowolny, nawet przedstawiający martwą naturę czy abstrakcyjny, do czego zachęcam, ale zdecydowanie dla uczniów, którzy wiedzą już na czym polega praca z obrazem i dobrze się w niej czują. Na początek znajdź taki, na którym będą przedstawieni ludzie. Łatwiej będzie się uczniom utożsamiać z postaciami na obrazie. Szczególnie jeśli wybierzesz taki, który przepełniony jest emocjami i do którego możemy dopowiedzieć historię. Przykładem takiego obrazu może być „Rejtan – Upadek Polski” Jana Matejki.

Etapy pracy

I

podziel uczestników na 3 grupy; każda z nich ma za zadanie coś określić:, np.: emocje, sytuację, społeczne konotacje, zaproponuj aby odpowiedzi zostały zapisane na kartkach

II

grupy odzwierciedlają obraz w stop klatce, inni mogą ich poprawić albo nie, na dwa sposoby mówiąc, bądź poprawiając fizycznie bez mówienia

III

Do tego momentu wszyscy pracowali jednakowo, teraz rozdzielasz pracę i każdej grupie proponujesz inne zadanie.

1 grupa:

zaczyna znajdując się w stop klatce, każda z postaci po kolei ożywa, wypowiada kwestię (związaną z tym co zostało zapisane na kartkach), po czym wraca do stop klatki

2 grupa:

zaczyna w stop klatce, każda postać po kolei ożywa, ale nie jako postać z obrazu tylko jako model pozujący do obrazu, wypowiada kwestię (związaną z tym co zostało zapisane na kartkach), po czym wraca do stop klatki

3 grupa:

zaczyna w stop klatce, po czy w jednym momencie wszyscy na raz ożywają, odgrywają akcję przez około 30 sekund, wypowiadają kwestie (związane z tym co zostało zapisane na kartkach), po czym wracają do stop klatki

Więcej możliwości pracy z obrazem, w tym przykłady obrazów na różne lekcje znajdziesz w tym poście: technika pracy z obrazem

 

Część trzecia. Omówienie.

 

Krótkie Twoje podsumowanie powinno odbyć się po każdym ćwiczeniu. Odnoś się do tego czego właśnie doświadczyli uczniowie, czego się dzięki temu dowiedzieli. Możesz moderować te rozmowy kierując je w stronę pozyskania przez uczniów konkretnej wiedzy. Na wyrażenie przez uczestników spostrzeżeń i odczuć przeznaczasz miejsce w zależności od tego ile macie czasu, mogą znaleźć się one w części czwartej.

 

Część czwarta. Zakończenie. (10 minnut)

 

1. Podsumowanie.

Rozmowa dotycząca tego jak uczniowie czuli się w wykonywanych zadaniach, co było dla nich interesujące, czy sprawiło im to radość, czego doświadczyli pracując w taki sposób…

 

2. Ćwiczenie burza tropikalna.

Stańcie wszyscy w kręgu i przećwiczcie następujące ruchy które powodują narastanie dźwięku:

pocieranie dłonią o dłoń, pstrykanie palcami, klepanie się po udach, tupanie.

Następnie grupa zamyka oczy. Ty jako lider zaczynasz, od dźwięku A, po czym waszym zadaniem jest rozprzestrzenić dźwięk po okręgu. Dźwięk przesuwa się w lewą stronę. Jak tylko ktoś usłyszy, że osoba stojąca z jego prawej strony wydaje dźwięk, zaczyna robić to samo. Gdy dźwięk A dojdzie do Ciebie przechodzisz do B, C i D po czym wyciszasz „burzę” powtarzając C, B i na końcu A.

 

3. Minuta ciszy.

Zamknijcie oczy. Skupcie się na oddechu. Wytrzymajcie 30 sekund, minutę.

 

Koniec.

do pobrania skrypt, technika pracy z obrazem

Inną interesującą techniką, którą możesz się posłużyć, zostawiając te same ćwiczenia w rozpoczęciu i zakończeniu jest – STOP KLATKA (wpis pojawi się niedługo)

Pytanie: Na jakich lekcjach i z jaką grupą możesz pracować techniką obrazu? Czy ta technika jest dla Ciebie interesująca? Możesz powiedzieć mi o tym w komentarzu poniżej.