Treści video i live to obecnie jedne z najpopularniejszych form obecności w sieci i nie bez powodu! Coraz więcej z nas szuka tam odpowiedzi na pytania czy informacji o tworzeniu contentu właśnie w Internecie. W jaki jednak sposób stworzyć treści, które budują relacje z odbiorcami i potencjalnymi klientami? Jaki content jest najbardziej wartościowy?

Postaw sobie cel

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto zadać sobie kilka pytań pomocniczych, które pomogą określić kierunek, a jednocześnie wpłyną na podejmowane działania. Pomyśl:

  • czy chcesz budować swoją markę, markę swojego biznesu czy chcesz po prostu nieść informację o sobie? A może chcesz skupić się na budowaniu relacji z odbiorcami, których już masz?
  • chcesz pokazywać produkt lub rozpocząć jego sprzedaż? A może szukasz dobrego sposobu na stworzenie lejka sprzedażowego?
  • jakiego rodzaju relacje z odbiorcami chcesz budować?

Wybierz odpowiedni format

Niektóre formaty są stworzone do tego, żeby uczyć, niektóre żeby przekazywać treści i pokazywać produkt, a inne do tego, żeby bardziej angażować społeczność i pokazywać ludzką stronę firmy. Inny rodzaj relacji zbudujemy na Insta Stories, inny na Facebooku, YouTube i jeszcze inny na blogu. Oczywiście w każdym z tych źródeł możemy pokazywać produkt i go sprzedawać, ale musimy być świadomi możliwości jakie daje nam dany format. Tylko ta wiedza pozwoli w pełni wykorzystać potencjał danego kanału i przyniesie najlepsze efekty – te materialne i niematerialne. Podstawą będą relacje.

Zastanów się czego oczekujesz w kontakcie ze społecznością – jakie relacje chcesz budować?

Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa. To od tego zależeć będzie w jakim medium będziemy pojawiali się więcej. Jakiego rodzaju treści pojawią się z naszej strony czy jaki stopień interakcji nawiążemy z odbiorcami. Na tym etapie warto pomyśleć nad tym:

  • do czego chcemy zaangażować widzów? Czy chcemy, żeby kliknęli przycisk „dowiedz się więcej”, czy może chcemy zaangażować ich do tego, żeby odpowiadali na nasze pytania, wchodzili z nami w interakcję na różnym poziomie złożoności?
  • czego oczekujemy od społeczności, jaka chcemy żeby była – i w kontekście takich czynników jak płeć, wiek, zainteresowania i w rodzaju interakcji, który preferuje.

Przygotowuj wartościowe treści

W dobie, kiedy wszystko podawane jest w formie digitalowej niezwykle istotne jest, by to, co wychodzi od nas było maksymalnie wartościowe. Jeśli oczywiście taki content chcemy tworzyć i jeśli o takiej społeczności myślimy. Jeśli jednak naszym celem nie jest  edukowanie czy tworzenie użytecznej wiedzy, a jedynie tak zwany lol content czyli szeroko pojęta rozrywka wtedy sama treść nie jest tak ważna jak forma jej podania. Wszystko zależy od rodzaju odbiorcy do którego chcemy się zwracać. Warto pytać i eksperymentować. Patrzeć co działa, co podoba się osobom do których mówimy, a co w ogóle nie działa. Pomoże nam to również określić kierunek i nieco zdywersyfikować treści czyli wyciągnąć wnioski. Tworzenie i przekazywanie treści to jedno, ale wyciąganie poprawnych wniosków, to zupełnie co innego. Odbiorcy chętnie angażują się w produkowane dla nich treści i bardzo często chcą brać w tym czynny udział. Wciągajmy więc widzów w ten proces, dajmy się poznać i twórzmy z nimi coś niesamowitego. Wiele możemy się od siebie wzajemnie nauczyć. Silne i wartościowe relacje to motor napędowy dalszych działań.

Dobierz temat do rodzaju medium

Kiedy już wiesz jaki jest Twój cel, format i jakiego rodzaju społeczność chcesz przyciągać czas na połączenie tego w jedną, spójną całość. Nie wszystkie rodzaje treści możemy przenieść na dowolne medium. Część z tematów lepiej działać będzie na Facebooku, część na Instagramie, a jeszcze inna część to wspaniały materiał na bloga czy newsletter. Czasem temat, który wydaje się zbyt ogólny idealnie sprawdzi się w formie serii, na przykład: 5 sposobów na… czy sprawdzone sposoby na… Może to być artykuł w kilku częściach opowiadających o różnych aspektach danego zjawiska, może to być Insta stories czy informacyjny newsletter z materiałem do pobrania. Zależna od medium będzie również długość danego materiału. Warto najpierw nauczyć się robić krótkie formy, żeby te długie były naprawdę wartościowe. Czasem lepiej coś podać w krótszej, ale bardziej konkretnej formie niż rozwlekać to na godzinny materiał na który nie do końca mamy pomysł.

Dbaj o częstotliwość publikowania

Systematyczność to słowo klucz. Warto już od samego początku przyzwyczajać obiorców do tego, że treści pojawiać się będą regularnie. Dzięki temu przyzwyczaisz swoich odbiorców do tego, że na przykład w określone dni można Cię znaleźć na Instagramie lub Facebooku lub też, że w określone dni tygodnia pojawia się taka lub inna tematyka. Odbiorcy lubią pewną rutynę, lubią wiedzieć czego mogą się po twórcy spodziewać. Jednocześnie zawsze liczą na element zaskoczenia w tym, co powtarzalne. Pamiętajmy, że wielu twórców robić będzie to samo co my, jednak warto, by pozostawać w kontakcie ze swoją społecznością.

Buduj pozycję eksperta

To, jakiego rodzaju treści będziemy tworzyć, gdzie je publikować i w kierunku jakiej społeczności jest niezwykle ważne. To właśnie buduje relacje. Inną ważną rzeczą jest czy będziemy odbierani jako eksperci w danej dziedzinie w której się wypowiadamy. Czy to jaki zrobimy research i w jaki sposób podamy treści odbiorcy odebrane będzie jako profesjonalne i wartościowe? Czy nasze słowo, opinia będą dla osób, które te treści odbierają coś znaczyć? To, czy chcemy mieć wpływ na innych wiąże się z ogromną odpowiedzialnością – Internet to nie miejsce w którym po prostu coś publikujemy. To miejsce, w którym jesteśmy odpowiedzialni za swoje słowa – ponieważ docierają one do wielu osób. Do tych, do których chcemy to kierować i nie tylko. Dlatego warto mieć to w pamięci i przekazywać to na czym się znamy i w czym jesteśmy najlepsi.

Zbudowanie odpowiedniej pozycji i nawiązanie więzi buduje zaufanie. Dopiero wtedy możemy myśleć o pokazywaniu i sprzedawaniu swojego produktu. W tym przypadku warto wziąć pod uwagę jedno główne medium w którym czujemy się najlepiej. Pojawiajmy się jednak również w innych miejscach. Bądźmy obecni, rozmawiajmy, słuchajmy, opowiadajmy o nas, naszym życiu i o tym, co nas inspiruje. To pozwoli na zbudowanie solidnej i autentycznej relacji z odbiorcami. To prawdziwy skarb.

Nie wiesz od czego zacząć pracę z i przed kamerą? Przejdź do tego artykułu: Nagrywanie video. Poznaj moją „Złotą 5” !

Jak mówić mocnym i wyrazistym głosem

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.